Blogg.

26 November, 2008 21:03

Dagbok 2007

2 Oktober 2008

Vi håller på med båtbygget.

Det var en hel del jobb med att få upp ett skydd för båten så vi kan jobba med båten i ur och skur. Det är nödvändigt för att det är en del att göra. Alla hål genom skrovet ska göras om och tätas. Det ska tätas både här och där för det hade nog den förra ägaren glömt tyvärr, men som tur var så är det bara saker över vattenlinjen som är dåligt gjort. Det ska dras in ny el för den befintliga är mycket dålig. Fisket ligger nere lite för tillfället, men ska se till helgen om det blir bra väder.

16 September 2008

Kolla på bloggen om Vår båtresa

28 Juli 2008

Trolling på Vänern

Idag var jag ute med Åsman vi fick 2 st godkända tyvärr hade båda fena så de fick gå tillbaka. Vi låg utanför brommö Nv.
Huggen kom på 24 och 28 meter ner och vi tappade en lax på dipsy diver magnum på 88 fot.Vi såg ut som grisar denna dag på grund av vindstilla och en pannlampa som stod i zenit hela dagen.

10 Juli 2008

Saltströmmen Fiskedag 12

Idag är det sista fiskedagen, nu måste vi komma ner till dom gröna pinnarna. Stig missade en flundra som rusade ner mot botten, han fick en liten flundra på ca 2-3kg. Jag tappade två flundror efter en kortare fajt. Stig hade även efter en +10kg som ej högg och även en mindre flundra, jag hade också efter en liten som ej högg. Nu är det bara hemfärd imorgon...Slut för iår.

9 Juli 2008

Saltströmmen Fiskedag 11

Idag var det mulet och duggregn, men lite för mycket vind. Det blir ett nytt försök att ta sig till dom gröna pinnarna imorgon igen. Fiskade lite i strömmen efter flundra och lite efter kanterna, men ingen flundra idag.

8 Juli 2008

Saltströmmen Fiskedag 10

Idag var det fortfarande fint väder, men tyvärr för blåsigt för att fiska vid dom gröna pinnarna. Därför vart det fiske på ett nytt ställe vi trott mycket på, men det har ej gett någon flundra än. Idag resulterade det i en flundra på 13,1 kg som jag fick på Ivars jigg. Hade ingen mer känning av flundra.

7 Juli 2008

Saltströmmen Fiskedag 9

Idag var det fortfarande strålande sol. Så vi körde utåt för att fiska flundra. Jag hade hugg av en liten och jag hade även en uppe i ytan som kollade in min shad, men den var för liten för att kunna hugga. Det var allt som hände denna dag. Det är inte som att fiska abborre, det hugger inte så ofta. Imorgon så bär det iväg innåt mot dom gröna pinnarna.

6 Juli 2008

Saltströmmen Fiskedag 8

Vi fiskade vid dom gröna pinnarna idag, det vart fem hälleflundror. Jag tog 3st på Ivars shad den blåa med ljusblå stjärt, dom vägde 11,7+4,5+4,5kg. Stig fick en på mete på sill den vägde 7,4kg. Sten-Gunnar fick en på 5,5kg på mete. Det högg bra, men vi missade en del flundror som inte ville hugga ordentligt.

5 Juli 2008

Saltströmmen Fiskedag 7

Idag skulle vi fiska vid dom gröna pinnarna, men vi vände vid bondgården för det blåste för mycket. Vi åkte till strömmen och gjorde några nersläpp och då fick Stig ett kraftigt hugg på sin Stormjigg i färg bkor. Det var ett nytt pb på hälleflundra på 17,4kg. Vi åkte vidare till Sundströmmen och fiskade efter flundra men det vart ingen mer. Det var mycket sill där.

hälleflundra 17,4kg

4 Juli 2008

Saltströmmen Fiskedag 6

Idag var vi utåt och fiskade efter flundra som vanligt. Sten-Gunnar hade uppe en på ca 10-15kg och jag hade en liten som kollade på betet det var givetvis på en Ivar shad. Vi fick en del stor sill som vi metade på, men det gav mest mindre torsk ingen hälleflundra. Nya tag imorgon igen.

3 Juli 2008

Saltströmmen Fiskedag 5

Idag så stannade Sten-Gunnar iland och hade en vilodag. Vi åkte ut i det strålande vädret, det var vindstilla och varmt. Vi körde mot dom gröna pinnarna idag. Vi hade en kanondag med en massa missade flundrahugg och vi fick upp 5st, tyvärr ingen stor ca 2-5kg. Jag fick en torsk på 19,9kg, den högg också på Ivars shadden. Den färgen är suverän till Hälleflundra, men inte så bra till torsk. Nu högg visserligen den på 19,9kg på den färgen, men vi har sett att torsken inte hugger så mycket på denna färg. Ny dag imorgon igen, ska bli fint väder igen. En liten tanke på Team Rini som missade två fina fiskedagar på grund av motorn stannade, det visade sig vara vevlagren som pajat. Så det var bara att packa ihop tyvärr.

Torsk 19,9kg

2 Juli 2008

Saltströmmen Fiskedag 4

Idag var det fint väder igen, men igen flundra fick vi. Vi fiskade på lite olika ställen, men vi hittade lite torsk ute vid fiskgrund på 70-100m djup. imorgon om vädret tillåter så blir det fiske vid gröna prickarna igen efter flundra.

1 Juli 2008

Saltströmmen Fiskedag 3

Idag regnade det och var väldigt mörkt ute. Ingen flundra högg. Vi var inne vid gröna pinnarna och där var det inte mycket av torsk heller. Vi metade på sill, men det var en massa sill där. Nya försök imorgon igen.

30 Juni 2008

Saltströmmen Fiskedag 2

Idag var mina fiskekompisar bara barlast i båten, inte en fisk fick dom idag. Jag fick en hälleflundra på ca 5kg och någon mindre torsk. Hälleflundra fisket ger inte så mycket fisk, men att det är mest hälleflundra som hugger. Vid 00,30 tiden i morse så fick jag ett kraftigt hugg på Ivars jigg. Det visade sig att det var en hälleflundra på 33,2kg som hade huggit. Den tog väl ca 15 min innan den var uppe i båten.

Hälleflundra 33,2kg

29 Juni 2008

Saltströmmen Fiskedag 1

Vi kom upp denna dag kl 01,30 på natten, sedan plockade vi ur båten och trynade in vid 02,30 tiden. Vi gick upp kl 10,00 och började plocka ihop fiskesakerna. Vi ska väl åka ut vi 17-18 tiden ikväll, det är en massa annat att göra innan man kommer ut och fiska. Team Rini åkte ut direkt när dom kom och på första nersläppet tappade dom en stor torsk. Missade när dom kom hem, men vi hörde att en 9kg var störst när vi la oss. Då hade dom väl hunnit med att fiska i en halvtimme. Nu har jag inte tid att skriva mer för nu ska jag plocka ihop fiskesakerna som ska med ut. Vi började att fiska vid 16,30 med några nersläpp i strömmen, men det högg inget där. Körde utåt för det var vindstilla för att fiska hälleflundra. På första stället vi stannade på där gjorde vi några kast för att sedan sätta på Gulpmask på första kastet fick Stig en hälleflundra på 11,5kg, det var nytt pb och jag fick en på 7,7kg. Dessa var med upp till ytan så man såg hur dom tuggade i sig shadden. Stig tog den på en 23cm rödgul shad, men min tog på en mörkblå med ljusblå stjärt. (Ivars shad). Vi åkte till ett annat ställe och där fick Sten-Gunnar ett våldsamt hugg på en svagt blå shad (Ivars shad) det var en hälleflundra på 15,2kg. På ett annat ställe så missade jag en flundra för att efter nästa femmetersetapp få den att ta igen. Då lyckades jag kroka den det var en på 14,5kg och det var nytt pb. Åkte sedan tillbaka på första stället och där hade stig efter en flundra på 20+, men den tog inte var bara med upp och tittade lite nyfiket på shadden.

15 Juni 2008

Trolling på Vänern.

Idag fiskade vi vid norrpricken djurö, men det var dåligt och kallt vatten där. Därför så trollade vi oss tillbaka igen in mot västpricken för att sedan vika av mot norrpricken. Det vart en lax med fettfena ca 3kg och en del smålax, men ingen större. Bäst var djuprigg 9m ner idag.

14 Juni 2008

Trolling på Vänern.

Idag var jag ute med Åsman och vi hade även med en förstärkning i båten som skulle visa att det gick att få fisk på planerboarden.det slutade 2-2 mellan Löjdavid och mig, men med en stor fördel till mig eftersom det var på djuprigg den öringen som vägde 8,4 kg , den tog på 12 m ner och ett flasher med guld gult och pärlfärgat,krippel svart/silver. Löjdavid fick en lax på 3,5-4 kg med fena så den åkte tillbaka igen.

7 Juni 2008

Trolling på Vänern.

Idag körde vi vid 55 metaren och vi hade en lax med hem på ca 3 kg, vi tappade 3 st fina fiskar och hade tre små i båten.Bästa färgen på huvudena var UV färgade idag.

1 Juni 2008

Trolling på Vänern.

Idag chansade vi lite. Vi körde lite mera Väst än vad vi hade tänkt oss. Vi fick tre fiskar med oss iland och brände några stycken. Vi hade även en hel del nafs i löjorna. Bäst var UV-Rosa och Guldcrom krippelhuvuden.

25 Maj 2008

Trolling på Vänern.

Idag körde vi ut till ett ställe som vi såg en massa betesfisk på igår. Det började bra tre hugg av laxar på ca 45min. Tyvärr så tappade vi dessa, tydligen så var fisken inte i hugget idag för vi hade en massa napp som släppte efter ha dragit iväg mellan 10-40m i hugget. Vi hade även en massa löjor som fisken tuggade på. Bäst var Dipsy diver på 10-15m utsläpp samt djuprigg på 9m. Bäst var idag ett chartreusefärgad kamelot flasher och efter detta ett krippel i färg UV-rosa. Vi fick med oss tre laxar idag, den största på 5,8kg dom andra två var väl fiskar på ca 3kg.

24 Maj 2008

Trolling på Vänern.

Idag var det blåst från ost för att sedan vrida till NO. Vi började tidigt idag. Fiskade straxt utanför Brommösund, det vart en fettfenelax på ca 5-6kg på djuprigg 15m ner, tappade en på ca 5kg när vi skulle kolla om den hade fettfena. Den högg också på djuprigg ca 8m. Lite senare så hade vi ett ordentligt hugg på riggen 15m ner. Nya tag imorgon igen.

18 Maj 2008

Trolling på Vänern.

Idag var det blåst från norr, därför inget fiske.

6 Maj 2008

Trolling på Vänern.

Idag var det fint väder, vad ska man säja. Ett hugg av en liten lax var allt vi fick idag. Att satsa på fiske över djupt vatten var nog inte det rätta.

10 Maj 2008

Trolling på Vänern.

Idag var vi med Gunnar Åsman ut. Full fart ut till BNW. Det högg nästan på en gång, men det var en liten. Sedan vart det en 6+ med fena, därefter så började båtarna komma så då drog vi därifrån. Resultat idag vart totalt 6st godkända, men bara två som vi fick ta med oss i land. Dom andra 4st hade fettfenor och dom två största idag var 6+ och en snudd på 7kg. Bäst idag var planerboard med 40g bly.

27 April 2008

Trolling på Vänern.

Idag var vi med Gunnar Åsman ut. full fart ut till gårdagens ställe, men det var inte lika mycket med betesfisk idad där. Det vart tre fiskar med fettfena som vägde upp till ca 6+ . Nu var vi inte ute i vår båt så det är ju inte samma sak att fiska från andra båtar. Det vart djupriggen och dipsyn som var bäst idag. Djupriggens bästa djup idag var 6m.

26 April 2008

Trolling på Vänern.

Idag körde vi direkt till ett ställe vi trodde på. Jag får vara mera exakt efter tävlingen. Bästa djup idag var 18m. Dipsy var också bra. Det skillde bara 0,2 grader, men vad det högg. Vi hade med 6st fiskar med oss iland, får även passa på att tacka Björn Blomqvist för att han skickade ett gäng med löjor till oss på sjön när våra hade tagit slut. Vi fick köra på Gulplöjor, visst det fungerade men inte så bra idag, annars så kan dessa fungera väl så bra. . Hade med oss 6st iland. Dessa vägde 2,8-5,2-5,4-5,8-6,2-6,6kg, fick två riktigt stora med fettfenor ca 9kg. Vi hade väl ca 65% med fettfenor idag och låt mig säja så här: Det var från 55cm och uppåt, men dom flesta låg mellan 4kg-7kg. Ut imorgon med, men då ska vi med Gunnar Åsman.

20 April 2008

Trolling på Vänern.

Idag var jag med Gunnar Åsman på Premiärturen med nya motorn i Gunnars båt,Vi började norr brommösund och där fick vi en lax på 4,7 kg tog på djuprigg 12 meter ner på en gul guld pärl färjad flasher och en grön metallic färgad löjskalle,när vi skulle håva den upptäckte gunnar att håven hade blivit kvar hemma,men det löste vi med att ut på badbryggan och handtailade upp den(lite kaos var det) körde sedan mot Nw där hade vi uppe 8 fiskar i båten den största på 5.7 kg och den högg på 30 gr bly i ytan på planerborden,mest hugg fick vi på dips mellan gul/silver läge 2 33 fot ner, på en svart silver skalle vi tappade en godkänd ca 65 på handtailingen,Nya tag imorgon men med håven med!

19 April 2008

Trolling på Vänern.

Idag var Vi med Gunnar Åsman,Vi började norr om BNW och där fick vi en lax på 4,9 kg tog på djuprigg 12 meter ner på en gul guld flasher och en grön metallic färgad löjskalle. Det vart 4 godkända laxar idag, men ingen stor. Bäst var 30g bly på planerboarden. Annars så plockade vi en del på djuprigg 12-15m ner.

13 April 2008

Trolling på Vänern.

Idag körde vi norr Brommö NW och det vart tre godkända med hem största på 4,4 kg + en fettfena som åkte i.Vi hade med Bo-Gunnar Blom med ut i våran båt för lite trollingfiske så han fick se vad vi håller på med på sjön.Han drillade 2 av laxarna de högg på varierat djup idag men ca 3-7 meter ner tog vi våra på och det var jämnt fördelat på planerboard och dipsy och djuprigg.Kanonväder i dag.

6 April 2008

Trolling på Vänern.

Idag hade vi tänkt att dra ut till BNW, men det skulle blåsa upp. Det gjorde det så vi gav upp redan klockan 12.00. Det vart en liten lax på på planerboard. Nytt försök nästa helg.

30 Mars 2008

Trolling på Vänern.

Idag hade vi tänkt att dra ut till BNW, men det skulle blåsa upp. Det gjorde det så vi gav upp redan klockan 11.00. Det vart en lax på djuprigg, men med fettfena. Nytt försök nästa helg.

23 Mars 2008

Trolling på Vänern.

Idag hade vi tänkt att dra ut till BNW, men det var väldigt kallt ute. Dessutom gungade det en del på morgonen. Körde oss ut mot BNW, men det gick dåligt idag endast en fisk med oss hem idag. Tappade en del fisk för att det hade frysit ihop. Troligtvis inget fiske imorgon.

20 Mars 2008

Trolling på Vänern.

Idag hade vi tänkt att dra ut till BNW, men det blåste lite för mycket på morgonen. Det vart att tuffa fram med lillmotorn istället. Resultat idag 5st godkända med oss iland och ett helt gäng med vildlax. Bäst var djuprigg och dipsy diver, sedan högg det lite på planerboard med 40g bly på. Vikterna på fiskarna var följande 6,7-6,6-6,0-4,7-4,3kg. Vildlaxarna var inte speciellt stora kanske 3-4kg , sedan var det ett helt gäng med fiskar runt 60cm. Det högg bra idag, tyvärr inget fiske imorgon.

16 Mars 2008

Trolling på Vänern.

Idag hade vi tänkt att dra ut till BNW, men vi fick använda oss av navigatorn för att ta oss ur sundet. Det var "lite lätt dimma", pust vad jobbigt. Ner med lillmotorn och tuffa ut till Skäggnäs. Förbi skäggnäs med ca 1 distans för att undvika näten som ligger där. Sedan kurs efter land för att sedan vinkla ut mot BNW. När vi närmade oss stället så dök den ena båten efter den andra upp ur dimman, man har inte så mycket tid att svänga på då när sikten är ca 100m. Lite negativ stämming på båten för dimma brukar vara dåligt fiskeväder. Efter ett tag så ljusnar det lite mellan dimmbankarna och vips så börjar det hugga. tyvärr så var fisken framme och bara bet i löjan och en del ryckte ur linan ur utlöaren, men mer hände inte. Det var trippelhugg så fort man hann ner med riggarna, men tyvärr ingen som vi lyckades kroka. Lite irriterande. Sedan drog fisket igång på allvar. Vi släppte tillbaka 6st vildlaxar och fick med oss hem 5st. det var nästan så inte löjorna räckte till idag, hade bara med 38st idag. Största laxen vägde 5,3kg. Bästa fisket var djupriggen på 35-22" och med lila flasher. Planerboarden högg det väl en del småfiskar på och det var med 50g bly på dessa. Nu såg det inte ut att bli fiske imorgon tyvärr.

15 Mars2008

Trolling på Vänern.

Idag drog vi direkt ut norr om Djurö. Det högg nästan omgående en godkänd lax på djupriggen. Idag fick vi med oss 5st laxar iland, vi hade 4-5 fettfenelaxar. Det högg rätt bra för oss på ett ställe som var ca 100m. Dom flesta högg på djuprigg bakom ett VK-Flasher i olika färger beroende på vädret. Ett som är lila silver var det som var bäst idag. Djupen som det högg mest på var 40 och 30 fot ner. Ny fiskedag imorgon.

9 Mars2008

Trolling på Vänern, Nejdå blåst igen.

Idag blåser det igen. Vinden pendlade på morgonen mellan 11-16m/s så det var bara att lägga ner fisket denna helg. Det börjar bli lite jobbigt med denna ständiga blåst. Har tagit ledigt lite i påsk och då vore det konstigt om man inte kom ut lite. Nya tag till helgen igen, men då finns både lördagen och söndagen att fiska på.

2 Mars2008

Trolling på Vänern

Idag vart det äntligen fiske.... Första hugget en godkänd fisk, det så bra ut. Vi fick två godkända fiskar till, men tappade några fina till. Bäst var djuprigg 24" och en grön/silver Vk-flasher. Får se imorgon hur vädret ser ut. Om det är kanon så kanske vi ska ut och fiska igen.

24 Februari 2008

Trolling på Vänern

Idag blåste det som vanligt, så det vart inget fiske. Bara en massa båtvård och fiskevård. Det får bli nya tag nästa helg. Man är lite sugen att komma ut nu, minst sagt. Nu till veckan skaVi iväg till på Kristian Keskitalos föreläsning, om Hälleflundrefisket. Han har förleläsningar i Lidköping och i Falköping och Vi åker ner till Falköping på torsdag..

Onsdag 27 februari i Lidköping kl. 18.30
Lokal: Studiefrämjandets lokal, Kållandsgatan 20, Lidköping.
Ämne: Havsfiske med tonvikt på hälleflundra

Eller

Torsdag 28 februari i Falköping kl. 18.30
Lokal: Församlingshemmet, Botvidsgatan 43, Falköping.
Ämne: Havsfiske med tonvikt på hälleflundra

16 Februari 2008

Trolling på Vänern

Idag bar det av till BNW i full fart. Tyvärr så började blåsten tidigare än utlovat, ställde fören in mot Brommö igen. Fick ett hugg på djuprigg 24" ner bakom ett VK-Flasher. Laxen vägde 4,8kg. Vi gav upp vid 12.30 idag orkade inte med vinden och kylan längre. Rullarna frös ihop, så det var bara att köra in i land igen. Imorgon såg inte sjörapporten bra ut, det blir nog inget fiske då skulle jag tro. Monterar nog av lillmotorn för en ny resa upp till Marin och Fritid. Återkommer imorgon om det blir fiske.

15 Februari 2008

Trolling på Vänern, trodde vi.

Idag så blåste det igen. SMHI !!! Undrar vad dom håller på med! Idag så skickade Stig ett "snällt" e-mail till dessa väderspåmän. Dom har tre olika sjöväder beroende på var man tittar, visserligen har ingen av dom rätt ändå. Det borde väl dom kunna ha, eftersom dom har garderat sig rätt bra ändå. Nu verkar det som dom struntar i att uppdatera sjövädret, ska tipsa dom att snart så är det lika bra att dom sätter in på deras rapport, 0-20m/s och växlande vind. Då kan dom ha samma vindprognos året om. Imorgon har dom lovat lite lugnare vind, till att börja med. Vi får se om det blir ännu en meningslös resa ut till Brommösundet för att konstatera att det blåser mer än utlovat igen. Imorgonkväll så har Mariestadsfiskeklubb årsfest, då ska jag vara där på kvällen, det kan bli lite stressigt om man kommer ut på sjön, men det får man ta.

13 Februari 2008

Trolling på Vänern

Idag så strulade det lite med dom nya grejorna som vi skulle använda oss av, så det vart en något försenad start. Ställde in fören mot BNW idag. Hade två små på direkt, men vi siktade in oss på moroten istället. Vilken miss... Inte ett hugg av storlek där inte, åter mot första stället och vips så började det att hugga igen. Det var djuprigg 34" och en ny dipsy mod. stor. Den skulle gå på 10m och den fungerade bra tydligen. En fisk med fettfena vart det också. Det vart 3st godkända laxar idag. 5,3-4,0-3,5kg. En ny dag imorgon igen, min bror har sportlov det är en del som har det bra. Själv så har jag fått tagit semesterdagar.

10 Februari 2008

Äntligen Ute på Vänern

Uppe med tuppen det gäller att passa på när man väl kommer ut.Vi släppte ut löjorna norr om Skäggnäs och körde nosen norrut.träffade på en mås som låg och flöt stendöd(troligtvis näringsbrist på grund av dåligt med betesfisk) :-))) Städe kosan rakt ostöver och mot andra ställen där hittade vi lite betesfisk och där brände vi den första fisken ,den tog på planerboarden med 50 gr bly,bra storlek på denna. Tyvärr så släppte den efter ett litet tag. Vi fick en lax på 3,9kg på Dipsy diver och 35m utsläpp. Vi fick en liten Lax på djuprigg. Därefter så kom dimman åter och då slutade det att hugga.

3 Februari 2008

Blåst igen.

Ännu en dag som blev bortkastad, inget fiske. Sydvästlig kuling.... Det var bara att kasta in handduken igen. Var till hamnen och kollade, inget trevligt väder alls. Det gick vitt i Brommösund, min keps blåste i sjön. Det är inte lätt att vara fiskare, ingen is och sedan en dj--la blåst. Nya tag på söndag igen så får man se.

2 Februari 2008

Båtmässa

Idag så var vi på båtmässan i Göteborg, vi tackar Gunnar Åsman för en trevlig dag. Så har man spenderat en fiskedag till utan att blöta några beten.

27 Januari 2008

Landfiske i Vättern

Idag så började vi med att kasta ur alla landmetegrejor i bilen och in med trollingsakerna. Iväg till Brommösund i full fart, nu gick det inte att köra så fort för det var ju snö ute. Vindmätaren visade 5-7m/s, såg lovande ut. Tyvärr när vi kom fram så hade vindmätaren ökat till 12m/s, medan vi stod och kollade ut så var den uppe i 16m/s. Då var det bara att konstatera att det blir ingen trolling idag heller. Det var bara att sätta sig i bilen och dra hem till min bror igen, ut med alla sakerna och in med andra spön igen. Full fart mot Vättern istället. Var framme vid 8,30 tiden, bara att gå i full fart igen. Detta var första gången vi gick ner till Sjömarken utan pannlampa, det var ovanligt. Valde ett ställe som vi trodde på, Stig vingade ut sitt löjmete och nästan genast så högg det. Jag riskerade liv och lem för att ta mig ner till vattnet för att håva den fina fisken, men efter ett litet tag så visade sig en gädda på ca 6-7kg. Besvikelsen var stor. Vid 16,30 tiden så dök återigen Stigs flöte, men tyvärr så spottade fisken ut löjan lika snabbt som den högg. Det enda Stig fick upp var en löja med ett litet huggmärke på. Våran gissning är liten lax eller Röding. Nya tag nästa helg.

20 Januari 2008

Landfiske i Vättern

Idag så är det återigen dax att fiska från land. Klockan 10.00 så var det på en fisk och drog lite i mitt löjmete. Jag hade löjan på 4m. Den drog ut lite lina och sedan så spottade den ut löjan. Strax efter 10,30 så vände tyvärr vinden till SV igen, pust vad jobbigt. Tyvärr så skulle man ha bytt ställe, men idag var det lite folk som fiskade från land så då kunde vi inte byta ställe.

6 Januari 2008

Trollingfiske på Vänern

Idag så var det premiärtur på Vänern för det nya året. Det kunde väl ha börjat bättre men vi fick en sen start pga allt som var fruset inklusive löjorna, dessa bestämde vi oss för att lämna hemma och bara köra plast istället.Vi körde inte så långt idag då vi skulle kolla in läget vid Skäggnäs.Där stod det inte så mycket betesfisk så vi gick vidare nordost och efter ett tag missade vi ett kraftigt hugg på djupriggen 40" ner på en Yo-zuri blå/gul,tyvärr tappade vi den.Efter ett litet tag högg det på djupriggen igen på 37" på en Yo-zuri blå/lila den gick också av efter en stunds kraftigt bryt i spöt.Sen högg det en som var gränsfall på godkänd den högg i ytan på en Fuze svart lila, "den släppte vid håven"
Vi körde en bra stund till innan vi hittade lite betesfisk igen och då fick vi hugg på ytan på Fuze igen den var godkänd, så den slog vi i huvudet och stuvade ner i baljan den vägde 5,3 kg. Klart bästa djupet var runt 40" på riggen och Yo-zuri

1 Januari 2008

Ny dagbok

Idag så är det återigen dax att ordna så dagboken gäller för 2008. Den gamla dagboken kommer att finnas ett kort tag som en länk till vänster.